14.02.13

Південний Хрест

 Яке сузір’я на небі найменше?    





В південній півкулі неба немає своєї полярної зорі, найближче до полюса розташована σ Октанта, але вона занадто тьмяна для навігаційних потреб. Південний небесний полюс можна знайти за допомогою двох зірок сузір’я Південного Хреста: α (Акрукс) і γ (Гакрукс). Якщо з'єднати їх лінією і продовжити її за Гаммою на відстань приблизно в 4,5 рази більшу, ніж відстань між зірками, то ця лінія приведе до Південного небесного полюсу. Через це α і γ Хреста іноді називають Стрілкою. Якщо провести серединний перпендикуляр між зірками α і β Центавра, то ця лінія перетне попередню якраз у точці Південного полюсу.


Вже бачимо важливість цього сузір’я на небесній сфері. Проте дана сукупність зірок найбільше відоме тим, що сузір’я, яке вони утворюють є найменшим за площею з-поміж усіх 88 сузірїв. Південний Хрест межує з трьох сторін сузір'ям Центавра, з півдня з ним межує Муха. Раніше його вважали частиною Центаври. Цікавим є той факт, що у протилежному від Південного Хреста місці неба розташоване сузір'я Кассіопеї, тому  ці два сузір'я спостерігати в один і той же час неможливо.

П'ять найяскравіших зірок Південного Хреста — α β, γ, δ і ε — зображені на прапорах Австралії, Бразилії, Нової Зеландії (без ε), Папуа — Нової Гвінеї і Самоа, австралійських штатів і територій Вікторія, Столична Територія і Північна Територія, а також на прапорі чилійської провінції Маґаянес і прапорах та емблемах декількох аргентинських провінцій.

Кам’яне зображення сузір'я було знайдене археологами при розкопках давнього інкського міста Мачу-Пікчу в Перу.

Найяскравіші зірки Південного Хреста:  (α1,2 Cru) — 0,87 (подвійна 1.3, 1.73) Акрукс; (β Cru) 1,25 Бекрукс чи Мімоза; (γ Cru) — подвійна 1.59, 6,42 Гакрукс; (δ Cru) 2.79; Декрукс (чи Делькрукс), а особливістю сузіря є те, що зірка HD 108147 7,00 — має планету.



Доцільно прочитати:






Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...