20.04.14

Сузір’я Кассіопеї

Як відшукати на зоряному небі сузір’я Кассіопеї?

Сузір’я Кассіопеї

Яскраві зорі Кассіопеї «малюють» на небі чи то перевернуту догори ногами й розтягнуту літеру М нашої абетки, чи то латинську W. Її варто шукати в околицях північного полюса світу, бо сузір’я Кассіопеї належить до тих, що в наших краях (в Україні) упродовж року не заходить за горизонт. Під час пошуків пам’ятайте — вигляд зоряного неба внаслідок обертання небесної сфери змінюється, а тому Кассіопея також змінює своє положення відносно горизонту. Для прикладу такі зміни для 15 березня поточного року показано на малюнку, наведеному нижче.
 
Положення сузір’я Кассіопеї на зоряному небі в різний час доби

Якщо вам знайти Кассіопею за її зоряною фігурою важко, тоді радимо скористатись допомогою «небесних дороговказів» — ківша Великої Ведмедиці й Полярної зорі. «Літера» Кассіопеї лежить від Полярної зорі протилежно Ківшу майже на такій відстані, як і одна з його зір. Це добре видно з малюнків, наведених нижче.
 
Велика Ведмедиця, Полярна зоря та сузір'я Кассіопеї
 
Один із способів пошуку на зоряному небі найвиразнішої частини сузір’я Кассопеї

Назва сузір’я має грецьке походження: міфічна Кассіопея була дружиною ефіопського царя Цефея й матір’ю легендарно відомої та неймовірно прекрасної темношкірої красуні  Андромеди, яку батьки віддали на поталу морському чудовиську велитенському Киту. Андромеду врятував від вірної смерті Персей... І по-нині ми маємо можливість спостерігати за героями легенди на небесній сфері: блідий та непомітний Цефей (сузір'я Цефея), яскраву Кассіопею, красуню-Андромеду, шляхетного  Персея та жахливого чудовиська - Кита.

Сузір’я Кассіопеї невелике за площею, але в ньому відносно багато яскравих зір. Дається взнаки те, що воно лежить в смузі Молочного Шляху.

На що варто звернути увагу в сузір’ї Кассіопеї тим, хто має оптичні інструменти (біноклі чи телескопи)? Цікавими є подвійні та кратні зорі, зокрема, η Кассіопеї — подвійна зоря, яку легко спостерігати в простий телескоп. Вона складається з жовтої й червоної зір 4m та 7m відповідно. Зоря i Кассіопеї — це біла зоря 5m, що має супутника 8m, доступного для спостережень у невеликий телескоп. Ще один супутник білої зорі можна спостерігати в телескоп з діаметром об’єктива не менше 100 мм і з великим збільшенням.

За допомогою телескопа у сузір’ї Кассіопеї можна спостерігати зоряні скупчення. Зокрема, розсіяні скупчення 
  • М52 (NGC 7654), 
  • NGC 457 (зоряна величина 6,4m), 
  • NGC 129 (зоряна величина 6,5m), 
  • NGC 654 (зоряна величина 6,5m), 
  • NGC 1027 (зоряна величина 6,7m), 
  • NGC 7789 (зоряна величина 6,7m), 
  • NGC 225 (зоряна величина 7,0m), 
  • NGC 663 (зоряна величина 7,1m), 
  • М103 (зоряна величина 7,3m), 
  • NGC 659 (зоряна величина 7,9m). 
Їх показано на поданій нижче зоряній мапі сузір’я.
 
Зоряна мапа сузір’я Кассіопеї
 
Натхненник http://vsenebo.blogspot.com/2014/03/blog-post_31.html


Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...